Kulatý stůl na téma Lázeňství a wellness

Ve dnech 20. – 21. dubna 2009 se v pražském hotelu Olšanka konal již 10. ročník konference o cestovním ruchu pod názvem Cestovní ruch na prahu 3. tisíciletí. Nás samozřejmě nejvíce zajímala část věnovaná wellness.

Konference se zúčastnilo nejen mnoho osobností z oblasti hotelů a cestovních kanceláří, ale i zástupci ministerstev a parlamentu ČR. Záštitu nad konferencí převzal ministr pro místní rozvoj ČR JUDr. Cyril Svoboda.

 

Součástí programu druhého dne byla beseda u kulatého stolu na téma Lázeňství a wellness. Tuto besedu řídil Jaroslav Fischer (Wellness Hotel Frymburk) a jejími účastníky byli doc. Ing. Věra Seifertová, CSc. (VŠCRHL), Ing. Iveta Jakoubková (Czech Tourism) a Dr. Jan Hejma (Česká asociace wellness).

 

Jednotlivé přednášky byly velmi zajímavé a je jen škoda, že na celý kulatý stůl bylo věnováno v programu pouhých 90 minut.  Účastníci však přestávku vyměnili za prodloužení přednášek a dozvěděli se mnoho zajímavých informací.

 

Nejdříve paní Jakoubková představila aktivity CzechTourism v propagaci lázeňství.  Informovala o statistikách - např. v meziročním srovnání zahraničních hostů v lázeňských zařízeních nepřichází propad, zvyšuje se podíl lázeňských hostů na celkovém počtu hostů, zkracuje se průměrná doba pobytu. Nejvíce těchto hostů bylo z Německa, dále z Ruska, pak ostatních asijských zemí. CzechTourism se zabývá podporou zejména medical wellness - medicínského lázeňství.  Oddělení lázeňství nabízí spolupráci při prezentaci nabídky na zahraničních trzích, zejména u cestovních kanceláří. Aktivit je celá řada.Právě se připravuje Katalog SPA&Wellness v AJ a RJ. Dále Iveta Jakoubková pozvala na lázeňskou konferenci a festival - Karlovarský týden 7.-11.10.2009.

 

Velmi zajímavou přednášku jsme vyslechli od Věry Seifertové. Rozdělila lázeňský wellness a hotelový wellness, zabývala se významem pojmu wellness i historií.  Posluchače seznámila s výsledky průzkumu trhu - Požadavky a poptávka manažerů na Wellness pobyt.  V rámci přednášky zazněla i věta, s níž se dá jen souhlasit:    „Wellness tvoří důležitý příspěvek pro zdraví obyvatelstva a pro národní hospodářství a je založen na prevenci upevňování zdraví“.

 

Jaroslav Fischer se věnoval vztahům mezi nabídkou a poptávkou v hotelovém wellness. Na úvod krátce zmapoval hotelové sítě wellness hotelů v Evropě.  V ČR se dá najít cca 30 hotelů, které se označují slůvkem wellness, síť neexistuje a úroveň  nabídky služeb s podtitulem wellness je velmi různá.  Dále se věnoval tématu kdo vyhledává wellness pobyty - vedle jednotlivců a rodin z ekonomicky silnějších vrstev společnosti jsou to i eventové agentury, firemní akce, sportovní kluby a další skupiny - zde je vidět sílící poptávku po doprovodných aktivitách v oblasti wellness.  Důležitý je marketing, volba marketingových kanálů i práce s interním marketingem - získávání klientů na základě stávajících spokojených hostů.  Zajímavé bylo i porovnání obsazenosti wellness hotelu oproti hotelu nižší kategorie, kde hotel s wellness službami jasně vede. Oblíbenost procedur je dalším tématem a zde bylo prezentováno jednoznačné vítězství lidského dotyku, tedy v tabulce vedou masáže (a v této kategorii olejové thajské).  Oblíbený je saunový svět nebo solná jeskyně.

 

Jan Hejma na závěr již neměl mnoho času a tak vedle představení ČAW - České Asociace Wellness se zabýva tématy  WELLNESS - nový životní trend, modelové wellness centrum.  Na příkladu z Brna, kde se právě otevírá nové wellness centrum ukázal důležitost využití prostoru,  podtrhnul nutnost odpočinkových zón a zopakoval požadavky na kvalitu personálu, což je určitě hlavní atribut pro spokojenost zákazníka wellness zařízení. Samozřejmě vedle ztvárnění prostředí a rozsahu poskytovaných služeb. Každá z 33 obrazovek by mohla vydat na samostatnou přednášku. Takže věřím, že bude příležitost se setkat podrobněji k jednotlivým tématům, například u příležitosti setkání členů České Asociace Wellnes nebo jiné příležitosti.

 

Na závěr snad citace použitá v přednášce pí Seifertové „V nejbližších 20 letech bude právě Wellness ve všech podobách a modifikacích plnit pokladny našich hotelů“ Wellness – součást každého dobrého hotelu, Svět obchodu 2007, T. Pikartová.

 

Kulatý stůl na téma Lázeňství a wellnessKulatý stůl na téma Lázeňství a wellnessKulatý stůl na téma Lázeňství a wellness

Naše další projekty



Partneři

Asociace pracovníků v regeneraciSaunafest 2015Relax Centrum KolštejnFrajtHotel Hluboký DvůrHotel Komorní hůrka