Wellness je třeba začlenit do struktur cestovního ruchu našeho státu…

..a získávat od státu stejnou finanční podporu, jako třeba golfová turistika, říká Jaroslav Fišer. Je nejen členem představenstva ČAW, ale také manažerem Wellness hotelu Frymburk. Zajímaly nás jeho názory na vztah cestovního ruchu a wellness aktivit.


Jezdí do vašeho hotelu klienti více zkoušet a objevovat nebo ti, kteří  vědí, co chtějí a co mohou čekat? Jaký je zhruba mezi těmito skupinami poměr?
Jezdí k nám obě skupiny hostů. Bohužel, stále více je těch, kteří zkoušejí a objevují. Povědomí o wellness je u našich hostů velmi malé, a pokud nenavštívili opravdu wellness hotel v Rakousku nebo v Německu, tak nemají srovnání. Může nás uspokojit, že jsou v důsledku spokojeni, přesto musím kriticky říci, že stále máme co dohánět. Např. zahraniční hosté, kteří tráví dovolenou ve wellness hotelích, mají nároky na rozsah služeb, logiku provozu i interiér výrazně vyšší. Ani hotel Frymburk se svým zázemím není typický wellness hotel. Mícháme všechny segmenty hostů, tak jako to dělají u nás jiní, a to je špatně. Wellness hotel je zaměřen pouze na jeden segment. Pravdou je, že vzhledem k počtu obyvatel, tento segment hostů jinak naplní hotely např. v Německu a jinak v České republice.

Jaká doplňková služba je ve vašem hotelu nejžádanější, podléhá to nějakým trendům?
Hotel má až nestandardně velkou nabídku doprovodných služeb jak indoorových tak outdoorových. Z toho samozřejmě vyplývá náročnost provozu, vysoké nároky na pracovníky, aby hosté byli se vším spokojeni. Přesto největší zájem je o hotelový aquapark a masáže. Vzhledem k tomu, že hosté mají aquapark v ceně ubytování, využívají jej několikrát denně.

Myslíte si, že současný trend zvýšeného zájmu o domácí cestovní ruch je jen důsledkem krize, nebo bude, podle Vás, pokračovat i po jejím odeznění?
Domnívám se, že služby mají u nás vzestupnou tendenci, mnohdy srovnatelnou se zahraničím. Cestování po republice je bez stresu, odpadá jazyková bariéra. Mnoho našich lidí již pochopilo, že za nízké ceny v zahraničí není vždy zajištěn vysoký standart. Hodiny čekání na letištích, riziko, že se neodletí a nevrátí se v termínu, to vše domácímu cestovnímu ruchu pomáhá. Musíme si zvyknout na to, že každá služba má svoji cenu a co je laciné, nebo zadarmo, není dobré. Z praxe jasně vyplývá, že přibývá našich občanů, kteří jedou na dovolenou několikrát v roce. Mnoho jich tráví např. odpočinkový týden u moře a pak aktivní dovolenou v České republice. To dříve nebylo. Dle mého názoru to není důsledek ekonomické krize, ale změny stylu života. Proto věřím, že tento trend bude pokračovat i nadále.

Vnímáte po návštěvě veletrhů Go+ Regiontour nějaké trendy právě v oblasti vztahu wellness a cestovního ruchu? Jak by, podle Vás, vypadala ideální akce na podporu právě vašeho segmentu trhu – tedy wellness a cestování za wellness službami?
Bohužel, nevnímám. Pouze ve všech regionálních materiálech se častěji objevuje slovo wellness. Ze znalosti místa, nebo regionu pak musíte konstatovat, že slovo wellness je pouze marketingovým nástrojem. Ve spolupráci s MMR se připravuje projekt, který by měl zmapovat skutečný stav wellness v České republice, stanovit potřeby, kategorizaci, reklamní kampaň a propagaci republiky jako wellness destinace. Tak jako golfová turistika se musí i wellness začlenit do struktur cestovního ruchu a získat stejné finanční podpory státu. Podařilo se to u lázeňství, golfu, cykloturistiky, musí se to podařit i v oblasti wellness.

Vraťme se nyní ještě ke konferenci o vzdělávání, která se konala v prosinci v Palestře – jaký má být wellness specialista z Vašeho pohledu a co je pro Vás při výběru personálu nejdůležitější?
Všichni zaměstnanci wellness centra musí být jednoznačně po stránce odborné profesionály.
I když je naše wellness centrum určeno především pro zdravé návštěvníky, musí si uvědomit, že zde ovlivňují jejich zdraví. Aby tuto práci dělali opravdu dobře, tak se musí s filozofií wellness ztotožnit a pak pochopí, jak mají vůči klientům vystupovat. Co vše musí udělat navíc proto, aby si klient z pobytu ve wellness odnesl pocit dokonalé spokojenosti a euforie a opět se vrátil. Prostředí nevytváří pouze dokonalý interiér, ale prostředí a spokojenost vytvářejí pracovníci daného zařízení. Wellness manager – ten musí v první řadě tyto zaměstnance najít, vytvořit naprosto sehraný tým a dobře je motivovat. Pak bude dobrá ekonomika provozu, pak budou spokojení klienti. Zažil jsem mnoho kvalitních masérů, fyzioterapeutů apod., kteří po stránce odbornosti splňovali všechna kritéria, ale po stránce přístupu ke klientovi nemohli ve wellness pracovat.

Jak vnímáte vztah s ostatními podnikateli, event. subdodavateli ve vašem regionu;  jaká je v tomto směru spolupráce s municipalitami?
V regionu jsme v současné době jako největší objekt, který zajišťuje hotelové služby včetně kongresů,  wellness a aquaparku. Již možnost přístupu do aquaparku hostům, kteří u nás nejsou ubytováni, je pro ostatní ubytovatele v regionu velmi významná ve vztahu nabídce jejich služeb. Obdobná situace je i u nabídky wellness a saunového světa. Omezení těchto služeb pro veřejnost je opravdu výjimkou. Kongresová turistika je pak zajímavá pro restaurace a bary ve městě, neboť náš hotel  je 5 minut od centra. Pokud nemají firemní akce organizované večerní programy v hotelu, těžko je udržíme v našich střediscích. Na kongresové služby pak navazuji další outdoorové aktivity, které přímo neprovozujeme. Jedná se o Ski areál, lodní dopravu, lanové centrum a další. Téměř každá akce, která se koná u nás, těchto služeb využívá. Podnikatelé v okolí mohou být velmi spokojeni. Jednoznačně pak jméno hotelu (Frymburk) marketingově zviditelnilo i obec Frymburk a mnozí hosté tak vědí, že je na Lipně a nepletou si jej s Rumburkem v Severních Čechách. Bohužel, i to se zatím stává velmi často.

Ptala se Petra Dolanská
Za fotografie děkujeme Wellness hotelu Frymburk.

Wellness je třeba začlenit do struktur cestovního ruchu našeho státu…Wellness je třeba začlenit do struktur cestovního ruchu našeho státu…Wellness je třeba začlenit do struktur cestovního ruchu našeho státu…Wellness je třeba začlenit do struktur cestovního ruchu našeho státu…Wellness je třeba začlenit do struktur cestovního ruchu našeho státu…

Naše další projekty



Partneři

Asociace pracovníků v regeneraciSaunafest 2015Relax Centrum KolštejnFrajtHotel Hluboký DvůrHotel Komorní hůrka