Wellness hotely mají budoucnost

Wellness byl pojem před pěti či deseti lety téměř neznámý. Kdekdo pravidelně navštěvoval saunu, plaval v přírodě, rekreačně sportoval, užíval si masáží či si občas dopřál nějaké to tělesné a duševní potěšení. Neuvědomoval si však, že to vše je zahrnuto pod pojem wellness - volně vysvětleno „cítit se dobře na těle i na duchu, být fit a pozitivně naladěn".

Dnes se z této oblasti stal samostatný obor a lze očekávat, že bude stále více preferován. Jakýsi zárodek veřejného wellnessu byl před lety vybudován jako součást aquaparku v Centru Babylon. Je to soustava saun, páry, vířivek, ochlazovacích bazénků a odpočíváren, spojených s poskytovanými masážními službami. Ale na takový ten pravý, účelově vytvořený, bylo nutno počkat ještě několik let. K tomu, aby myšlenka dozrála, bylo potřeba se trochu porozhlédnout ve světě, kde jsou vývojově mnohem dál - zejména v Německu a Rakousku. Tam je pojetí této služby zcela jiné, komplexní a v souladu s potřebami návštěvníků. Tamní wellness hotely nejsou zrovna levné a je paradoxní, že jsou velmi dobře vytížené. U nás si přídomek wellness napíše k hotelu kdekdo, a přitom tam dostavil jen saunu, sprchu, vířivku a komůrku pro maséra.

Wellness je hlavně o pohodě, ne o vnitřním stresu a vysedávání někde na chodbě čekáním na proceduru. Zrovna tak časově omezený pobyt s doplatkem za přetažení na klidu nepřidá. Wellness musí být součástí hotelu a zahrnut v ceně, tak jako je v ceně ubytování i snídaně. Velmi významnou roli hraje atmosféra prostředí, intenzita osvětlení, náladová hudba a samozřejmě vždy usměvavý personál. Wellness je až životní styl, ne jenom nějaký soubor procedur. To vše je potřeba pochopit, než se do budování nějakého pustíte.

Postavit dobré wellness centrum se musí s duchem, nadšením a se spoustou praxí ověřených zkušeností. Ani sebelepší architekt bez znalosti problematiky nenaplní jeho obsah a dobře míněný počin se změní jen v soustavu místností bez ducha.

Vybudovat kvalitní „wellness centrum" stojí desítky milionů, což je tak desetinásobek částky, kterou většinou investují ti, co svoji saunu nazvali obdobně. Čím více dobrých zařízení navštívíte, tím lepší jednou bude to vaše. Ale těch vzorových u nás není ani do počtu prstů na obou rukách. Pro opravdové vzory je potřeba se podívat do ciziny. Náměty lze hledat i v Japonsku. Jde o samostatné minilázně pro uzavřenou společnost s koupelí v zeleném čaji. S vnitřním wellness centrem lze spojit okolní přírodu, třeba golfové hřiště za Ještědem. Přehledu tuzemské nabídky napomůže i vytváření hotelové sítě BOHEMIA HOTEL CLUB & GOLF. Její součástí je i přenocování ve wellness hotelech. Avšak dle dostupných zdrojů jich u nás moc není.

Ale vraťme se do Babylonu a jeho wellness centra. Existují vize, kam se ubírat dál. Patrně to budou specializované služby směřující k „beauty procedurám". Centrum Babylon však žije z masové klientely a z jakési všehochuti nabídky. Každý z rodiny zde najde to své. A tak mohou všichni vyrazit společně, na místě se rozdělit dle svých zájmů a večer zase společně posedět.

Wellness je novodobý trend relaxace a trávení volného času. Tam, kde to dělají dobře, mají zelenou. Je však škoda, že málo lidí rozumí obsahu tohoto slova, navíc špatnými realizacemi je degradována představa nejen obsahu, ale poškozuje to i image těch kvalitativně dobrých zařízení. V České republice bez problémů může vzniknout několik desítek kvalitních wellness hotelů. Je jen otázkou času, kdy se postupně vytvoří klientela, která je bude vyhledávat.

 

 

Ing. Miloš Vajner

Centrum Babylon, a. s. Liberec

29. 6. 2009

 

 

Wellness hotely mají budoucnostWellness hotely mají budoucnostWellness hotely mají budoucnostWellness hotely mají budoucnostWellness hotely mají budoucnostWellness hotely mají budoucnost

Naše další projekty



Partneři

Asociace pracovníků v regeneraciSaunafest 2015Relax Centrum KolštejnFrajtHotel Hluboký DvůrHotel Komorní hůrka