Nesmírně důležitý je lidský kontakt

Dr. Ludmila Vacek žije a pracuje v kanadském Vancouveru (British Columbia). Vlastni firmu Global Spa Concept, která poskytuje konsultační a výukové služby pro severoamerická (Kanada a USA) wellness spa. Spolupracuje s několika odbornými vysokými školami v Kanadě a podílí se na přípravě náplně odborných předmětů a výuce. Funguje i jako odborný poradce pro výrobce přípravků pro spa a wellness centra. Je autorkou celé řady odborných článků a knih.

V ČR se podílí na konzultační činnosti pro wellness projekty a na přípravě vzdělávání odborníků v cestovním ruchu v oblasti wellness pro VŠTVS Palestra. S paní doktorkou jsem se setkala loni na podzim v pražském Veletržním paláci při veletrhu MediART. Při této příležitosti jsem jí položila několik otázek:

Jak si Kanaďané užívají wellness, jak tomu přistupují?
Wellness centra, jak jsou známa v České republice, jsou zde nazývána SPA. Pravdou ale je, že v posledních letech vznikají tzv. WELLNESS SPA, tedy zařízení, která nabízejí služby zaměřené na regeneraci, rehabilitaci, či na zpomalení vlivu stárnutí na lidský organismus (anti-aging). Vzhledem k faktu, že v Kanadě, stejně jako v jiných zemích, většina spa center funguje v rámci hotelů a resortů, spa balíčky jsou oblíbenou součástí turistických pobytů. O obchodní úspěch spa se zajímá i ministerstvo pro turismus. V posledních letech byla realizována celá řada studií a průzkumů trhu, které, mimo dalších zajímavých údajů, jednoznačně ukazují, že vývoj nabídky spa a wellness služeb a programů jednoznačně směruje k těm,  které přinášejí měřitelné výsledky – zlepšení pohybových funkcí, zlepšeni celkového vzhledu i vzhledu kůže, zmírněni chronických potíží, a pod.  Zákazníci spa tedy hledají služby, které jim pomohou k celkově lepšímu  pocitu o sobě samém, k rovnováze a klidu, a toto lze nazvat – wellness. Pravděpodobně je nutno ještě dodat, že Kanaďané i Američané - ve většině  případů - jsou historicky zvyklí za rehabilitační, regenerační a samozřejmě i za relaxační služby (např. koupele, masáže, zábaly, cvičení....) platit.  S malými výjimkami – zdravotní pojištění tyto služby nezahrnuje.

Existují nějaké rozdíly, například mezi provinciemi?
Vždy to záleží na charakteru té které provincie. Já osobně situaci ve frankofonnim Québecu příliš neznám, ale vím, že mají své vlastní profesní organizace a asociace. A spa nabídka, podobně jako jiné kulturní a obchodní činnosti, je silně ovlivněna Evropou a především pak Francii.  Alberta, které vévodí  Skalisté hory, je známá svými horkými prameny. Teplé minerální prameny jsou zde ve spa využívány, ale marně byste tam hledali lékaře - balneologa. Největší počet spa je v Ontariu, kde je největší zalidněnost a pak v Britské Kolumbii, která je známá svými přírodními krásami a velice mirným podnebim.

Jak bude, podle Vás, vypadat český trh s wellness službami za několik let?
V Kanadě celý vývoj procházel takovými dvěma fázemi. První byla fáze, kdy se na wellness hledělo jako na  kuriozitu nebo neobvyklý zážitek. V této souvislosti je nutno poznamenat, že i severní Amerika, tedy Spojené státy i Kanada, mají svou bohatou lázeňskou historii, nepříliš se lišíc od evropské. Tato však byla po Druhé světové válce přerušena a nová spa zařízení začala vznikat až v devadesátých letech minulého století. Proto byla ve svých začátcích kuriozitou a novinkou. Byla to taková fáze objevování, kdy dominoval prvek – pampering (hýčkání), lide nevěděli co očekávat, pro mnohé to byla příliš drahá zábava. A tak ve druhé fázi začaly dominovat takové služby a programy, které mají nějaký další účel. Aby to klienty nějak vylepšilo, aby jim to s něčím pomohlo. Dnes existuje celá řada nabídek, od rehabilitačně relaxačních po přesně zacílené, jako jsou programy proti kouření,  drogám, bolestem hlavy a nespavosti,  programy pro nastávající maminky, specifické: anti-aging a mnoho dalších. Všechny využívají klasických spa metod – masáže, hydroterapii, cvičení (především Pilates a Joga), zábaly, ošetření obličeje. Využívány jsou techniky západních kultur i východní medicíny – vše záleží na zaměření centra a zákaznické základně. Zájem je samozřejmě i o relaxační nebo, protistresové programy, apod. To jsou služby, které se v současnosti nejlépe prodávají. Lidé jsou ochotni zaplatit za služby, o kterých vědí, že jim udělají dobře. Klienti /zákazníci jsou většinou nároční, začínají být i zkušení a vědí co chtějí a to taktéž očekávají. Podobným vývojem prochází i vývoj wellness nabídky v České republice, pod názvem wellness lidé budou hledat služby, které jim pomohou k lepšímu vzhledu, optimálnímu zdravotnímu stavu a dobrému pocitu o sobě samém. Za tyto služby, samozřejmě nabízené v příjemném a zákaznicky orientovaném prostředí, budou ochotni zaplatit i v dobách ekonomické nestability.

Mají Kanaďané nějakou oblíbenou proceduru, je tam něco hitem?
Myslím, že tohle už tam mají za sebou. Pamatuji si tu dobu, kdy byly hitem nejrůznější ovocné připravky nebo prostředky ve dvaceti různě vonících variantách. Hitem jsou ty procedury, které mají viditelný a měřitelný výsledek a nesmírně důležitý je lidský kontakt. V dnešní uspěchané a vystresované době lidé chtějí hřejivý lidský dotek, pohodu, klid a profesionalitu.  Proto masáže a zábaly byly a budou stěžejními procedurami většiny spa a wellness center. Jejich forma se mění, ale dotek zůstává. Největší nárůst spa zařízeni zaznamenaly tzv. med spa, zařízení, která nabízejí laserové ošetření pleti, botox a a mnoho dalších sofistikovaných omlazovacích procedur nabízených ve spolupráci s lékaři i bez nich. V České republice však tyto služby spadají spíše do nabídky kosmetických salonů či lékařských klinik.

Sledujete v poslední době nějaké trendy?
Na podzim jsem byla na veletrhu na Floridě a zaznamenala jsem velký nárůst pávě v oblasti med spa, velký boom přístrojové techniky. Přístroje jsou vyráběné s nižší výkonností, takže k obsluze nepotřebujete lékaře, ale pouze vyškolený nižší zdravotnický personál. Je velký tlak na to, aby se procedury zlevnily a prodalo se více přístrojů. Trendem jsou také přístroje pro domácí použití.

Má v Kanadě v tomto oboru nějaký veletrh dominantní postavení?
Akcí se tam koná poměrně hodně, ISPA asociace pořádá každoročně kongresy a k tomu menší veletrhy. International estetic & spa assocaiation ISEA pořádá akce na čtyřech místech, v Orlandu, na jihu USA v Las Vegas, a v Kanadě pak v Torontu a ve Vancouveru. Veletrhy mívají obvykle tři složky, vlastní výstavu, pak doškolování, desítky nejrůznějších přednášek od firem i od odborníků a třetí složkou jsou zvlášť placené workshopy, které jsou obvykle zaměřené na management, finance, apod.

A na závěr, máte nějaký osobní tip?
Pokud jde o mne jako spotřebitele, pak mám osobně velmi ráda to, čemu se u nás říká „touch therapy“, nejrůznější masáže.
Co se týče podnikatelské oblasti, pak myslím, že cesta k dobrému wellness nevede přes atraktivní procedury, které se praktikují na druhém konci světa. Vznikly v jiném podnebí, v jiné kulturní sféře a mnohdy jde o nepřenositelnou zkušenost. Podle mne cesta vede přes vhodnou zákaznickou taktiku, dobré zázemí a promyšlený business plán. Také jde o zákaznicky orientovaný personál u kterého máte jistotu, že poskytl klientovi opravdový zážitek a pro jeho pohodu odvedl tu nejlepší práci.

Děkuji za rozhovor.
Ptala se Petra Dolanská

Ilustrační fotografie z veletrhu MediART. Dr. Ludmila Vacek s manažerkou portálu Wellnessnoviny.cz Olgou Novákovou.

Nesmírně důležitý je lidský kontaktNesmírně důležitý je lidský kontaktNesmírně důležitý je lidský kontaktNesmírně důležitý je lidský kontakt

Naše další projekty



Partneři

Asociace pracovníků v regeneraciSaunafest 2015Relax Centrum KolštejnFrajtHotel Hluboký DvůrHotel Komorní hůrka