Genius loci a wellness

Už jste někdy cítili nevysvětlitelně pohodový pocit při pobytu na nějakém místě? Jakoby řetězení kladných emocí, cosi nesdělitelného a těžko popsatelného, co je třeba vidět a zažít na vlastní kůži? Váháte, zda místo popsat spíše jako harmonické, pohodové, radostné, romantické či malebné? Jakoby vás magicky přitáhlo, neslyšně oslovilo a omámilo svou podmanivou atmosférou, která se vám už navždy vryje do paměti a jeho duch vám velí vrátit se hned, jakmile jste jej opustili. Pak vás právě ovanul vliv genia loci. V dnešním slovníku má však tento obrat spíš význam specifické atmosféry.

Každý z nás má vybráno, jaký duch místa je mu nejbližší. Někdo má rád místa tajemná a starobylá, jiný veselá a nová. A stejně, jako nás osloví určité místo, na nás může zapůsobit procedura nebo wellness zařízení, ve kterém se vhodně snoubí specifická nabídka s nenapodobitelnou atmosférou místa, ve kterém se zařízení nachází.

Při plánování konceptu wellness zařízení se rozhodně vyplatí spolupracovat s odborníky a k realizaci nápadu, byť naprosto perfektního, přizvat konzultanta. Wellness nebo spa konzultant však není jen poradce v otázkách výživy, potažmo dealer potravinových doplňků. Role konzultanta je nezastupitelná zejména ve fázi přípravy konceptu, dohledu nad realizací, ale může pomoci např. i při konfrontaci s realitou. Jde nejen o výběr či uzpůsobení vhodných procedur, podobu interiéru, jeho rozvržení a uspořádání, ale i detaily výzdoby. Anebo právě o správné zhodnocení a vytěžení potenciálu konkrétního místa vzhledem k jeho specifičnosti. V podstatě tatáž nabídka procedur neoslní ani nenadchne.

Za pár hodin kolem světa

Tak by se s trochou nadsázky dal nazvat výlet do světa wellness. V módě je vše orientální, dálněvýchodní, severské a také to „od Středozemního moře“. Ať už se jedná o procedury, používané suroviny, vybavení salonu nebo o styl dekorací. Podle psychologů má vyhledávání těchto krátkých exotických rituálů v městském prostředí u klientů souvislost s jejich skutečnou dovolenou. Ať už s tou právě minulou, nebo s tou, na kterou se podvědomě těšíme a která je ještě tááák daleko…

Pravým opakem tohoto trendu je zacílení na místní zdroje a využití lokálních specifik, jako je tomu v např. v alpských zemích. Základní myšlenku, totiž že příroda každé země nabízí své opravdu vlastní léčebné síly, vyslovil už Paracelsus na přelomu 15.a 16. století. Relaxační metody blízké své domovině, využití prastarých vědomostí původních obyvatel alpských regionů, metody a recepty zakládající se na původních, tradicí dochovaných receptech, a také kvalitní wellness kosmetika vyrobená výhradně z místních přírodních produktů, jako jsou arnika, měsíček, třezalka a heřmánek, to je styl alpienne.

Cení se originalita

Specifičnost každého konceptu tkví právě v jeho originalitě a také v tom, jak se koncept identifikuje s okolním prostředím, jak se jej podařilo propojit s ostatními atraktivitami daného regionu. Konkrétní wellness koncept se může odrazit i v nabídce stravování, kde je kladen důraz na místní regionální speciality.

Naše tipy

Bylinné lázničky v Komorní Lhotce v Beskydech – tradice od roku 1860, borovicové a heřmánkové koupele -

Pivní lázně v Chodové Plané – největší pivní lázně

Komorní Hůrka – energie prastarého vulkánu, harmonie magického přírodního prostředí kolem nejmladšího vulkánu ve střední Evropě

hotel Svatý Tomáš, Přední Výtoň - objekt bývalé schwarzenberské Lesovny z roku 1872, v současné době slouží jako horský hotel.

Svatá studně u Hlubokých Mašůvek - pramen uprostřed lesů, kterému se říkalo "Svatá studně" a jeho nejbližšímu okolí "Svatoňovec". Místo bylo považováno za posvátné, pověst vypravuje, že se zde mnozí uzdravili.

Napište nám i vy svůj tip na místo, kde se, podle vás, podařilo propojit wellness procedury s geniem loci.

Existuje cosi, co neumíme pojmenovat, ale kvůli čemu se vracíme do míst, které nás neslyšně oslovila, je nám dobře tam, kde cítíme genia loci. Ale nezapomeňme, že i sebelepší atmosféra místa sama o sobě není k ničemu bez vstřícnosti, motivace a profesionality.

U Starověkých Římanů existoval tento pojem coby dobrý duch nebo bůžek ochraňující nějaké místo a býval personifikován nejčastěji do podoby hádka. Ať tedy i vás na všech pohodových místech očekávají jen šťastní bůžkové.

Genius loci a wellnessGenius loci a wellnessGenius loci a wellnessGenius loci a wellnessGenius loci a wellnessGenius loci a wellnessGenius loci a wellness

Naše další projekty



Partneři

Asociace pracovníků v regeneraciSaunafest 2015Relax Centrum KolštejnFrajtHotel Hluboký DvůrHotel Komorní hůrka