České lázeňství nemůže žít jen ze svého jména...

říká v rozhovoru pro Wellnessnoviny Ing. Iveta Jakoubková, vedoucí týmu lázeňství České centrály cestovního ruchu - Czechtourism. Tým lázeňství CzechTourism za uplynulé čtyři roky své existence uspořádal samostatně či ve spolupráci se svými zahraničními zastoupeními přes 90 akcí na podporu českého lázeňství v zahraničí i v tuzemsku. Náš rozhovor vznikl krátce po návratu z veletrhu v ázerbájdžánském Baku.

Projevuje se nějak v našem lázeňství hospodářská krize?

Náš tým je v kontaktu se zástupci lázeňských subjektů, které se pravidelně účastní našich propagačních akcí a domnívám se, že situace zatím není až tak dramatická. Zaznamenali jsme např. poklesy v příjezdech z Ruska v období jejich vánočních svátků i v období začátku května, kdy Rusové mají takzvané Májské prázdniky a české lázně jsou v tuto dobu jejich oblíbenou cílovou destinací. Horší časy nepochybně zažívají hotely v Praze, kde kapacita značně převyšuje možnosti poptávky.

Co od našich lázní očekává zahraniční návštěvník a jak je o nich dopředu informován?

Tady velmi záleží na tom, odkud - z jaké destinace se k nám návštěvník chystá. Existují tradiční, zdrojové trhy pro české lázeňství, mezi nimiž jednoznačně dominuje Německo. Početně vyjádřeno, německých klientů jezdí necelých 58%. Ti vždy oceňovali skutečnost, že české lázeňství je hodně podobné německému a především dobrý poměr mezi kvalitou a cenou. Samozřejmě v poslední době, kdy všichni šetří, tak zejména u německých klientů se úbytky v návštěvnosti projevují výrazně, navíc vymírá starší německá generace, která byla zvyklá do lázní jezdit. Co se týče ruské klientely, ta bere naši republiku jako lázeňskou velmoc a navštívit české lázně tam stále považují za prestižní záležitost. Klienti z USA vnímají česká lázeňská místa především jako historická místa se zajímavou tradicí a architekturou s možností relaxace. Dále samozřejmě Arabové, to je významná část klientely, která jezdí převážně za klasickým léčebným lázeňstvím. Jezdí k nám čím dál tím mladší lidé, a to často i ve větších rodinných skupinách na několikatýdenní až měsíční pobyty, zejména s problémy pohybového aparátu a poruchami metabolismu. Směrem na východ od nás a u našich nejbližších sousedů povědomí o našem lázeňství mají, ale směrem na západ, ať už jde o Evropu nebo i zámoří, jsou lázně vnímány spíše jako luxusní produkt s důrazem na wellness a beauty, tedy na relaxaci, regeneraci a zachování dobré fyzické a duševní kondice a krásy. Tam je propagace léčebného lázeňství složitější.

Získáváte i nějaké nové zdrojové země, jak perspektivní je v tomto směru Ázerbájdžán?

Překvapilo mě, že řada návštěvníků naší expozice znala Prahu i některé další regiony i lázeňská místa. Oni též jezdí do lázní, třeba do ruských lázní na Kavkaze. Z pohledu incomingu do ČR považuji za nepříjemné, že dříve existující přímé lety Praha - Baku byly zrušeny. Co se týče udělování víz, velkým přínosem bude otevření české ambasády přímo v Baku, které by mělo proběhnout ještě v letošním roce. Dosud museli zájemci o víza vycestovat do gruzínského Tbilisi, což je vždy poněkud nekomfortní. Ázerbájdžánci jsou, díky nerostnému bohatství, poměrně bohatí a léčebné lázeňství uznávají. Pro prezentaci našich lázní jsme netradičně zvolili mezinárodní naftařský veletrh, a bylo to zřejmě poprvé, co Czechtourism vyzkoušel jinou formu veletrhu, než veletrh cestovního ruchu. Klasický veletrh cestovního ruchu AITF Baku, kde měl Czechtourism také svůj stánek s úspěchem proběhl letos v dubnu. Co se týče zdrojových zemí, u nás stále přetrvává zájem o klienty z okolních zemí, i když např. získat pro naše lázně klienty z Rakouska není snadné. V Rusku se v posledních letech vytvořila střední třída, která jezdí na kratší dovolené i několikrát za rok a pak je tam samozřejmě i klientela velmi bohatá, která přijíždí na luxusní lázeňské pobyty. Je příznivé, že k nám jezdí i obyvatelé z jiných regionů na východě – z bývalých Svazových republik a naše zastoupení v Moskvě se snaží i tyto Středoasijské republiky oslovit. Zkoušíme samozřejmě najít i další z pohledu incomingu zajímavé oblasti. Letos jsme vůbec poprvé prezentovali lázeňství v Číně a v Japonsku, a to ještě ve spojení s kongresovou a golfovou nabídkou ČR. V červnu proběhla i první prezentace českých lázní ve Francii. Propagace na tomto trhu není jednoduchá, protože Francie má vlastní bohatou lázeňskou tradici a moře. Navíc Francouzi vyžadují, aby se mohli domluvit francouzsky, což je u nás na mnoha místech problém. Za velmi pozitivní informaci z této prezentace lze považovat zájem cestovních kanceláří o rozšíření nabídky v ČR – „V Praze už každý byl – teď chceme nabízet něco nového“. Dle sdělení jednoho z novinářů Francouzi rádi cestuji a poznávají krajinu, ale prozatím chápou jako jediné místo pro cestování v ČR Prahu. Je proto nutné neustále připomínat nabídku regionů i lázní. Nezapomínáme ani na arabský svět. Letos poprvé jsme prezentovali české lázeňství v Saudské Arábii a po čtyřech letech jsme zopakovali prezentaci v Kuvajtu.

Co nového přinese Karlovarský týden?

Já bych jen ve stručnosti čtenářům připomněla základní informace o tomto projektu. Myšlenka doplnit propagaci České republiky o diskusi nad aktuálními tématy z oblasti cestovního ruchu a lázeňství a více tak zviditelnit tuto problematiku nejen odborníkům, ale i široké veřejnosti, vedla ke spojení nejstaršího festivalu filmů s turistickou tematikou TOURFILM s Lázeňským festivalem a Lázeňskou konferencí pod zastřešujícím názvem Karlovarský týden. První úvahy o potřebě takovéto akce se objevily již v roce 2005. Od roku 2006 se již daří každoročně na počátku října přivítat v Karlových Varech odborníky a nákupčí z tuzemska i ze zahraničí. Karlovarský týden je však i akcí pro karlovarské občany, a proto je řada akcí otevřena také veřejnosti. Iniciátorem tohoto projektu za CzechTourism je její ředitel a současný ministr pro místní rozvoj Ing. Rostislav Vondruška, který k tomuto dodává: „Jedním ze záměrů agentury CzechTourism je propagace České republiky jako lázeňské destinace, a proto jsme od roku 2006 propojili již tradiční a velmi dobře odbornou veřejností vnímaný a hodnocený TOURFILM s prezentací lázeňství“. Nutno dodat, že Ing. Vondruška získal za zavedení značky „Karlovarský týden“ na trh cestovního ruchu v roce 2008 ocenění v rámci Lázeňského festivalu – cenu za přínos cestovnímu ruchu. Letos proběhne již čtvrtý ročník této akce. V souvislosti s předsednictvím ČR v EU, bychom se chtěli zaměřit na zástupce ze zemí Unie. Hlavním tématem Lázeňské konference bude lázeňství v makroekonomických souvislostech a mezi dílčími tématy se objeví i hospodářská krize a její dopady na cestovní ruch z pohledu lázeňství.

Kam se bude tento festival dále vyvíjet?

Hlavní novinkou letošního ročníku je větší přiblížení se veřejnosti, a to přesunutím festivalových promítání do hotelu Thermal. Došlo ke sloučení společenských večerů, kdy ve čtvrtek 8.10. proběhne slavnostní Carslbad week award ceremony. Další změny se týkají i udělování cen Lázeňská společnost roku. Rozšířit povědomí o této významné akci do evropského kontextu se nám podařilo loňským navázáním spolupráce s německou stranou, která bude pokračovat i v letošním roce. V návaznosti na podporu české kuchyně v rámci dalšího projektu agentury CzechTourism – Czech Specials – bude milovníky dobrého vína a jídla k ochutnávkám lákat tzv. gastronomické městečko v Lokti.

A na závěr - je vůbec třeba české lázeňství propagovat?

Naše lázně určitě nemohou žít jen ze svého jména a jak se říká – opakování je matkou moudrosti… V tomto duchu se naše agentura snaží české lázně propagovat nejenom v zahraničí, ale stále více i na poli domácím. Zájem o lázeňské pobyty mezi českými samoplátci v poslední době enormně narostl. Ráda bych připomněla, že dnes se již lázeňská nabídka neomezuje jen na klasické lázeňské pobyty, programy pro seniory či děti, ale zahrnuje také populární wellness programy. Ty jsou ušity opravdu na míru a vyzkoušet můžete např. programy manažerské, antistresové, redukční detoxikační nebo wellness & beauty. České lázně propagují tzv. medical wellness – harmonické spojení využívání přírodních léčivých zdrojů a kvalifikované lékařské péče ve spojení s celou řadou procedur a dalších doplňkových aktivit (golf, Nordic walking, atd.). V českých lázních si vybere opravdu každý, ať už hodlá strávit luxusní dovolenou s prvotřídními službami nebo naopak disponuje omezenými prostředky, a přesto chce strávit příjemný lázeňský pobyt. Podrobnější informace o všech téměř 40 lázeňských místech naleznete na internetových stránkách agentury CzechTourism (www.czechtourism.com, odkaz Lázeňská dovolená), kde si také můžete zdarma stáhnout aktuální lázeňský katalog, vydaný CzechTourism, v češtině, angličtině, němčině a ruštině. Katalog si též můžete zdarma vyzvednout buď v sídle agentury CzechTourism, Vinohradská 46, 120 41, Praha 2 po předchozí domluvě (tel. 221 580 111), nebo na kterékoliv z propagačních lázeňských akcí organizovaných CzechTourism.

České lázeňství nemůže žít jen ze svého jména...České lázeňství nemůže žít jen ze svého jména...České lázeňství nemůže žít jen ze svého jména...České lázeňství nemůže žít jen ze svého jména...České lázeňství nemůže žít jen ze svého jména...České lázeňství nemůže žít jen ze svého jména...České lázeňství nemůže žít jen ze svého jména...České lázeňství nemůže žít jen ze svého jména...České lázeňství nemůže žít jen ze svého jména...České lázeňství nemůže žít jen ze svého jména...České lázeňství nemůže žít jen ze svého jména...

Naše další projekty



Partneři

Asociace pracovníků v regeneraciSaunafest 2015Relax Centrum KolštejnFrajtHotel Hluboký DvůrHotel Komorní hůrka