Česká klientela má ráda pohyb

V říjnu loňského roku proběhl ve Veletržním paláci v Praze 11. ročník odborného veletrhu Horeca. Tématika wellness se stala součástí jeho doprovodného programu, proto jsme navštívili autorku příspěvku, paní Marii Massarovou, majitelku CK Prague International, která je velkou vyznavačkou wellness a položili jí několik otázek:

Jak jste se dostala k tomu, abyste přednášela o wellness na veletrhu Horeca?
S nabídkou, abych přednesla příspěvek o cestovním ruchu, mne oslovila dr. Seifertová, rektorka VŠ cestovního ruchu, hotelnictví a lázeňství. S radostí jsem na to přistoupila, protože wellness mne zajímá jednak osobně a jednak coby součást programu mé firmy. Cestovní kancelář, kterou vlastním a vedu již 19 let sice nabízí a prodává MICE i klasické služby cestovního ruchu a díky tomu mám přehled nejen o nabídce lázeňských míst a lázeňských center, ale i o nových wellness centrech a dalších nabídkách podobného typu. Wellness je zatím v naší nabídce zastoupeno okrajově.

Jaký jste měla po přednesení příspěvku pocit, jaké byly reakce ostatních profesionálů?
Já myslím, že to byl příspěvek trochu neobvyklý, protože ty ostatní byly založeny na faktech, číslech a tabulkách, takové ty suché záležitosti. Můj příspěvek vnesl do celého doprovodného programu oživení, bylo to zcela jiné téma. (Dr. Seifertová mi potom nabídla i přednášku o wellness vyžití také v rámci výuky na VŠ.) Bohužel, v rámci veletrhu bylo na přednášku striktně vymezeno 15-20 minut, i když bych byla schopna hovořit i několik hodin, protože jsem pro tuto aktivitu zapálená a velmi mne to baví. Později jsem se dozvěděla, že někteří hoteliéři přijeli speciálně kvůli tomuto bodu programu, což mne velmi potěšilo. Na diskusi bohužel žádný čas nezbyl. Věřím, že by byla velmi podnětná.

Jaké informace, podle Vás, hotelovým profesionálům chybějí?
Podle mne je v mnohých střediscích u nás zatím pohled na wellness převážně zúžen na pouhou „klasiku“, což je fitness pára + sauna, maximálně whirlpool. Já jsem se ale snažila zdůraznit ty aspekty a metody, které jsou neobvyklé, vypíchnout centra, která mají opravdu „něco navíc“. Je fakt, že se v poslední době wellnesscentra v hotelích rozrůstají, ale kolikrát chybí něco opravdu kvalitního a nového. Často chybějí léčivé procedury, které jsou vyhledávány současně s wellness, protože v mnoha případech lidé za wellness cestují i proto, že hledají řešení pro nějaký svůj zdravotní problém.
Určitě najdeme lokality, kde je dostatečně využito všechno to, co ta lokalita nabízí. Například Parkhotel Sokolov – toto město má každý z nás zafixované jako měsíční krajinu zničenou po těžbě uhlí a přitom je to v současnosti úplně fantastické místo, kde mají v okolí k dispozici trať na in-liny, cyklostezky, programy pro všechny věkové kategorie, různá hřiště, nemluvě o všech  základních službách cestovního ruchu a wellness programech, které tento hotel a jeho okolí nabízejí. V tomto případě se jedná o velmi dobrý příklad.

Jakým způsobem, podle Vás, nyní „zasahuje“ wellness do oblasti cestovního ruchu, jsou znatelné nějaké trendy?
Stoprocentně, vybudování wellness centra má velký vliv na příliv převážně tuzemských turistů, danou lokalitu to velmi oživí domácím cestovním ruchem. Vzhledem k aspektům, které v poslední době cestovní ruch ovlivnily, dnešní tuzemská klientela omezila cestování do zahraničí a soustředila se na domácí sportovní a wellness centra a hotely. Jako příklad mohu uvést Hotel Wellness ve Frymburku, kde se skladba návštěvnické klientely za poslední 2 roky zcela změnila. Zahraniční cestovní kanceláře dříve velmi tlačily na cenu a jejich zájem se soustředil na kvantitu místo kvality. Pan ředitel poskytl příznivou cenovou hladinu pro tuzemský cestovní ruch, nabídl zvýhodněné krátkodobé pobyty, pobyty pro rodiny, firemní akce, a to se mu, podle mne, velmi vyplatilo. Takové hotelové wellness centrum má i význam pro obec a region, zároveň i pro místní firmy a firmy z blízkého okolí, které mají možnost z tohoto wellness centra profitovat. Co se týče dalších trendů, které se k nám třeba ještě nedostaly, v poslední době jsem například zaznamenala wellness v mezinárodních vlacích nebo letadlech. K dispozici je malé fitness nebo sauna. Některé letecké společnosti nabízejí možnost přepravit vlastní kolo, na které je člověk zvyklý.
Jako dobré spojení vidím také casino a wellness.

Vraťme se nyní ke klasickým lázním, změnila se za poslední dobu nějak poptávka u zahraniční klientely?
Zahraniční klientela jezdí na obojí, ale v posledních letech již více klientů přijíždí na wellness pobyty. Jednak je to proto, že jsou u nás levnější než v ostatní  západní Evropě, ale dalším aspektem, který se projevuje zvláště u německé klientely, je omezení příspěvků na lázeňskou péči od jejich pojišťoven. Tito klienti vždy dostávali velké příspěvky od nemocenských pokladen, ale ty už nyní neplatí úplně všechno. Z pochopitelných důvodů lidé nechtějí být vedeni jako nemocní – mohlo by se jim totiž stát, že přijdou o svá pracovní místa. To se ale netýká seniorů, kteří přijíždějí na lázeňské pobyty jako samoplátci. 

Mají u nás zahraniční turisté nějakou oblíbenou proceduru?
Myslím, že u nás zahraniční turisté využívají rašelinové zábaly nebo plynové zábaly, ale o nějaké speciální oblibě nemám informaci. Aplikace procedur je vždy závislá na individuální indikaci klienta, podle toho, s jakým problémem k nám lázeňský host přijede.

Jsou něčím specifičtí čeští turisté? (myslím, co se týče wellness pobytů)
Řekla bych, že na wellness pobyty u nás jezdí, z ekonomického hlediska vzato, střední a vyšší vrstvy, které nepotřebují vyložený luxus, ale chtějí si příjemně užít svůj volný čas a zároveň udělat něco pro své zdraví. Je to klientela, která je zvyklá na aktivní pohyb, a proto jej vyžaduje i v rámci wellness pobytu.

A na závěr, Váš osobní tip na wellness dovolenou?
Mám velmi ráda pestrost a pohyb, zapojení všech svalů a pokud možno i duše.
Osobně by mne nebavilo trávit dovolenou v lázních a využívat pouze lázeňské procedury a odpočívat. Jsem hodně aktivní, proto mě baví kombinace: poznávat historické památky nebo regionální zajímavosti, ale především cvičení, kolo, tenis, procházky a tanec. Samozřejmě k tomu vhodné střídmé jídlo - to je pro mne fantastická dovolená, kde si odpočinu.

Děkuji za rozhovor.
Ptala se Petra Dolanská

Fotografie poskytla CK Prague International, s.r.o.
text konferenčního příspěvku najdete: http://www.horecaexpo.cz/?mode=sec&sec=38989〈=cz

Česká klientela má ráda pohybČeská klientela má ráda pohybČeská klientela má ráda pohybČeská klientela má ráda pohybČeská klientela má ráda pohybČeská klientela má ráda pohyb

Naše další projekty



Partneři

Asociace pracovníků v regeneraciSaunafest 2015Relax Centrum KolštejnFrajtHotel Hluboký DvůrHotel Komorní hůrka