Češi se drží zavedených tradic,

do ciziny o svátcích vyráží jen malé procento z nás

V listopadu letošního roku provedla společnost Chéque Déjeuner průzkum mezi českými zaměstnanci ohledně Vánoc, tradic a české pohostinnosti. Výsledky odhalují, že 67 % lidí by neváhalo ke štědrovečernímu stolu přizvat hosta. Více než třetina by prostřela pro osamoceného člověka, přibližně stejný počet z nás by na večeři pozval dítě z dětského domova.

Pokud byste zvaní hostů tipovali spíše na pohostinný venkovský lid, byli byste na omylu. Z průzkumu překvapivě vyplynulo, že čím větší město, tím vyšší ochota uvažovat o nečekaném hostu u sváteční večeře. Tyto výsledky potvrdilo i regionální rozložení odpovědí účastníků ankety, kdy kromě Prahy zaznamenal průzkum odpovědi přibližně ve všech krajích stejné.

Dát si k štědrovečerní večeři něco jiného než kapra nebo řízek s bramborovým salátem? Vyrazit na Vánoce k moři nebo kamkoli mimo domov? Na to zapomeňte. Z průzkumu vyplynulo, že Češi mají rádi tradice a neradi experimentují. Pokud jde o zaběhnuté zvyky, nehodláme na nich nic měnit.

I co se týče vánočních jídel, zůstáváme věrni klasice. Štědrovečerní večeře se v 79 % případech připravuje podle tradičního receptu předávaného z generace na generaci a favoritem je pro 80 % respondentů obalovaný kapr, filé nebo řízek a bramborový salát. Naopak tradiční rybí polévku každoročně servíruje pouze každá třetí domácnost. Jen 13 % respondentů se odhodlá na štědrovečerní tabuli servírovat něco nového.

Pokud jde o hmotné dárky, myslíme hlavně na rodinu a nejbližší přátele: 79 % dotázaných nejčastěji utrácí za dárky pro své blízké. Vymýšlení takových dárků nás stojí nejvíce času, ale i peněz. Naopak naši zaměstnavatelé nás poněkud zanedbávají – celých 66 % zaměstnanců od svého zaměstnavatele dárky nedostává. Nicméně různými formami vánočních benefitů, například dárkovými šeky, je o Vánocích obdarováno přes 30 % respondentů. Zároveň 54 % respondentů sdělilo, že si v zaměstnání strojí stromeček a vánočně dekoruje své pracoviště.

Celých 20 % výdajů na svátky spolknou potraviny, pouze 2 % dotázaných se odhodlá k výdajům na cestování. Touha strávit vánoční svátky v rodinném kruhu a klidu domova je zjevně silnější než touha po nových zážitcích ve světě. I tady se potvrzuje síla zaběhnutých zvyků, což vynikne zejména v kontrastu k (nejen zahraničními turisty) přeplněné Praze právě v období svátků.

Společnost Chèque Déjeuner byla založena ve Francii v roce 1964. Letos tedy slavila 50 let existence, v Paříži se proto konaly velké oslavy. V České republice působí již od roku 1995, příští rok tedy oslaví 20 let na českém trhu. Svým 2 500 zaměstnancům, mezi nimiž převažují spíše ženy, nabízí společnost stravenky a zaměstnanecké benefity. Poukázky Chèque Déjeuner lze v tuzemsku uplatnit ve více než 32 000 smluvních provozovnách. Služby této společnosti využívá měsíčně více než 255 000 koncových zákazníků.

Dlouhodobým cílem společnosti je podpořit zdravé stravování zaměstnanců, tedy zajistit, aby si došli na teplé jídlo, než aby se stravovali ve stresu, z krabiček nebo u počítačů. Z průzkumu mimo jiné vyplynulo, že zaměstnanci, kteří dostávají stravenky, chodí častěji na teplé obědy do restaurací. V ČR tvoří tento způsob stravování 17 % obratu v restauracích. Oproti českým zvyklostem se například ve Francii ze zákona může platit stravenkami pouze ve všední den, a to v době oběda od cca 11 do 16 hodin, jen v restauraci a jen za teplé jídlo.

Ke stažení
Předvánoční průzkum společnosti Chéque Déjeuner (.pdf) 730,76 kB

Češi se drží zavedených tradic,

Naše další projekty



Partneři

Asociace pracovníků v regeneraciSaunafest 2015Relax Centrum KolštejnFrajtHotel Hluboký DvůrHotel Komorní hůrka