Blíží se měsíc biopotravin

Jídlo, bydlení, kosmetika ... bio si získává pevné postavení ve všech oblastech, včetně trhů s kosmetickými a spa produkty. I když je stále záležitostí především určité cílové skupiny, obliba bioproduktů se všeobecně stále zvyšuje.

Září – měsíc biopotravin
V září tradičně probíhá v České republice dosud největší oslava ekologického zemědělství a biopotravin. Do akce se zapojují desítky ekologických farem, výrobců, obchodníků a prodejců biopotravin po celé republice. Akci letos provází slogan - rozmanitost každým kouskem. Měsíc biopotravin je také oslavou skvělého jídla, vyrobeného ze surovin produkovaných udržitelným způsobem a ohleduplně ke zvířatům. Ekologické zemědělství napomáhá rozmanitosti živočišných a rostlinných druhů a rozmanitosti výrobních postupů a pracovních příležitostí na ekofarmách. Prostřednictvím portálu : http://eagri.cz/public/eagri/mesic-biopotravin/akce/ má každý zájemce z řad organizátorů možnost uveřejnit zdarma informace o exkurzích na farmy, jarmarcích, dožínkách, ochutnávkách biopotravin a dalších zajímavých událostech v oblasti ekologického zemědělství a každý spotřebitel tyto informace na jednom místě souhrnně sledovat.
A na jaké akce se můžeme těšit?
Zde v Praze je bezesporu největší akcí tohoto druhu Biojarmark na Toulcově dvoře. Jedná se o největší republikový svátek ekozemědělců a příznivců  potravin zrozených  bez chemie a v souladu s přírodou. Letos připadne na 17. a 18. září a novinkou letošního ročníku budou biovína.
O týden dříve,v neděli 12. září proběhnou tradiční biodožínky v areálu ekostatku v Nenačovicích u Berouna. Tentokrát s podtitulem „k pramenům biopotravin“. Poptávka i nabídka potravin v kvalitě BIO na českém trhu roste, zatím však stále zaostává za Německem nebo Rakouskem.

Celospolečenský zájem o bio s sebou přinesl také množství dalších akcí a aktivit, jejichž výčet je nad možnosti tohoto článku. Na propagaci, osvětě, výchově k trvale udržitelnému životu a praktické pomoci farmářům a distributorům spolupracují především dvě významné organizace PRO-BIO Svaz a PRO BIO liga, které sdružují ekozemědělce, zpracovatele, prodejce, spotřebitele a příznivce. V roce 2007 realizovala PRO-BIO liga pilotní projekt "Bio do školek" podpořený MZe ČR. Od roku 2010 probíhá ve vybraných krajích projekt Bioškoly, který má za cíl zvýšení objemu biopotravin ve školách a přenos informací a kontaktů mezi školami a místními ekozemědělci.
V České republice platí ustanovení o povinném označování veškerých produktů ekozemědělství značkou BIO. Jedná se o zavedené logo, tzv. biozebru.  Může být použita pro jakékoliv výrobky z EU i třetích zemí, které splňují podmínky evropské legislativy a byly kontrolovány našimi kontrolními orgány. V rámci EU je od letošního 1. července povinné označení celoevropskou značkou pro biopotraviny, tzv. „ekolistem“.  Znamená to, že povinné evropské logo má téměř stejný význam jako ,,naše biozebra“ a na našich  biopotravinách bychom již v těchto dnech měli mít dvě povinná loga.
Na systém ekologické zemědělské prvovýroby, zpracování bioproduktů a výroby biopotravin u nás dohlížejí nezávislé kontrolní organizace, ABCert, KEZ a BiokontCZ, které mají pověření Ministerstva zemědělství.

Farmářská tržiště zaručují regionální původ
Letošní jaro se stalo mezníkem pro milovníky kvalitních potravin. V českých městech odstartoval staronový trend - farmářská tržiště. Nejedná se o žádnou novinku, vždyť zeleninové tržiště bývalo zcela běžnou a přirozenou součástí každého města či městečka. To jen my jsme na ně málem stačili zapomenout. Společnost v posledních letech čím dál tím více volá po kvalitních potravinách. Prvotní boom často předražených biopotravin z druhého konce světa již pominul a začínáme se konečně rozhlížet „i za vlastními humny“. Drobní zemědělci přitom nabízejí kvalitní a cenově dostupné potraviny. Na tržištích smí prodávat pouze výrobce farmář anebo jím určený prodejce, což garantuje původ potravin. Farmářské trhy s sebou přinášejí řadu výhod včetně zájmu o podporu českého zemědělství, které bylo v posledních letech soustavně potíráno globalizačními postupy. Obliba farmářských tržišť vzrostla natolik, že se do jejich pořádání pustilo více jak 20 českých měst či městských částí. Sortiment na tržišti nemusí být nutně v biokvalitě, ale máme jistotu, že k nám produkty necestovaly nedozrálé přes půl světa, pocházejí od nás a jsou zaručeně čerstvé. Například v sousedním Rakousku se politika prosazování domácích potravin a typických regionálních potravinářských produktů praktikuje již několik desetiletí a přináší nezanedbatelné hospodářské výsledky. Pro zajímavost, čtvrtina rakouských gastronomických provozů nakupuje regionální produkty zcela pravidelně.
Také propojení regionálních potravin s turistikou a gastronomií je skvělým marketingovým tahem, který nabízí řadu možností. Jednou z prvních vlaštovek v této oblasti u nás se má stát festival Česká chuťovka, jehož první ročník proběhne ve dnech 16. – 19. září na pražské Kampě. Více o této akci přinášíme na jiném místě.

Jak je na tom biokosmetika?
Lídry v oboru biokosmetiky jsou Francie a Německo. Jsou to země, ve kterých obvykle vznikají nové značky, nebo se odsud uvádějí na trh v celé Evropě. Jsou to také země, kde najdete nevíce ekologických značek v běžných obchodech. Finanční krize poněkud zpomalila raketový vzestup organické kosmetiky, protože je vnímána jako dražší a méně účinná. Ale tento jev byl kompenzován lepší distribucí, například ve Francii byly nedávno otevřeny tři velkoobchody zaměřené výhradně na bio kosmetiku. Mnoho firem zdůrazňuje své závazky vůči přírodě. Přesto průkopníci tohoto oboru mají s dnešními produkty jen málo společného. Biokosmetika se změnila proto, že reaguje na poptávku spotřebitelů. Stále se rozšiřuje množství značek a produktů a jejich technologická úroveň se přibližuje klasické kosmetice, i když výroba biokosmetiky je stále spojena s velmi přísnými pravidly. Příkladem mohou být značky Citons, After the rain nebo Voyage des Thés. Tyto bio značky zahrnují řady přípravků pro  „péči na míru“ a sezónní péči.
Aktuální výzkum také odhaluje stávající nedostatky. Příkladem může být vysoká koncentrace éterických olejů nebo alkoholu. Pokud jde o spotřebitele, ti budou stále více informování a budou do budoucna více rozlišovat mezi výrobky ekologickými, přírodními = čistými a neškodnými. Vždy budou věnovat pozornost složení výrobku a budou volit kompromis mezi účinností, cenou a bezpečností výrobku. Mnoho spotřebitelů již dnes upřednostňuje výrobky  bez parabenů a ftalátů, aniž by musely být v bio kvalitě. Jaká je tedy budoucnost zvláště biokosmetiky ve světle tohoto vývoje? Můžeme ho vystihnout sloganem: vědecký přístup k přírodní kráse. Nastane zvýšená konkurence stoprocentně přírodních produktů, které ale nemají označení bio. Ale především, vzroste zájem o hi-tech sofistikovanou péči s účinnější kombinaci přísad v bezpečné dávce, která respektuje jak kůži tak životní prostředí.


Fotogafie z archivu Wellnessnovin a firmy ..

Blíží se měsíc biopotravinBlíží se měsíc biopotravinFarmářské trhy v PlzniFarmářské trhy v Plzni

Naše další projekty



Partneři

Asociace pracovníků v regeneraciSaunafest 2015Relax Centrum KolštejnFrajtHotel Hluboký DvůrHotel Komorní hůrka